De schaamte voorbij

Je tas valt om en je tampons rollen door het café. Schaam jij je?

Jij misschien niet, maar je zult je verbazen hoeveel vrouwen zich nog schamen voor hun menstruatie. Zelfs in Nederland praten we er niet altijd openlijk over. We verstoppen onze tampon of maandverband, gaan stiekem naar het toilet en doen alsof er niets aan de hand is. Terwijl ongesteldheid toch de gewoonste zaak van de wereld is. Resultaat: in twee weken tijd werden 1,5 miljoen mensen bereikt. Met 37% engagement.

Merk: Simavi
Website: simavi.nl
Datum: mei 2018
Onze kapel: brand activation, digital marketing, web devolopment

World Menstrual Hygiene Day

Ter gelegenheid van World Menstrual Hygiene Day vroeg Simavi ons om een social media offensief te starten om aandacht te geven aan de situatie van vrouwen in ontwikkelingslanden. Om bewustwording te genereren voor de uitdagingen die vrouwen en meisjes hebben rondom hun menstruatie. En vooral om voor hen de stilte rondom dit onderwerp te doorbreken. Want alleen door open te zijn over menstruatie doorbreken we wereldwijd het taboe. En gaan we de schaamte voorbij.

De strategische keuze om Nederlandse vrouwen te vragen waar zij zich voor schamen als het gaat om menstruatie, zorgt ervoor dat het onderwerp van een ver-van-mijn-bed show dichtbij de belevingswereld van onze doelgroep komt. Hoe denken Nederlandse vrouwen (18-30 jaar) over menstruatie, schamen ze zich ervoor of durven ze er open over te praten?

De aandacht die we krijgen door onze vraagstelling opent de deur voor het inhoudelijke verhaal van Simavi. En geeft zo aandacht voor de situatie van vrouwen in de meest kwetsbare gebieden wereldwijd.

Content in elke fase

Een week voorafgaand aan World Menstrual Hygiene Day startte de campagne met de inzet van diverse uitingen via advertenties op Facebook, Instagram en YouTube. De content was in verschillende vormen gemaakt en toegespitst op alle fases van de klantreis.

Interactie door vragen

Door de vraagstellingen werden mensen aan het denken gezet en reacties geplaatst. Dit zorgde onder andere voor opmerkingen die juist de vinger op de zere plek legden waardoor de interactie ontstond.

Interactie door data

Constant werden resultaten gemonitord en geoptimaliseerd. Dagelijks werden daarom de doelen en inzet bijgestuurd. Hierdoor konden we een steeds relevantere doelgroep bereiken. En creëerden we een maximaal resultaat voor een minimale inzet.

3x-iphone-met-posts-simavi02
3x-iphone-met-posts-simavi04
3x-iphone-met-posts-simavi03
3x-iphone-met-posts-simavi05

In twee weken tijd werden uiteindelijk 1,5 miljoen mensen bereikt. Met 37% engagement. Ruim een miljoen mensen hebben de boodschap dus bewust tot zich genomen en/of hier op geacteerd.

Resultaat

Landingspagina

Vanuit de diverse uitingen werden geïnteresseerden geleid naar de actiesite deschaamtevoorbij.nl. Hier vondt men aanvullende informatie over het probleem en hoe zij zelf in actie konden komen.